(P) Care este cel mai valoros lucru produs în România?

Licitaţia de Artă Postbelică şi Contemporană, inclusiv fragmente din colecţia scriitoarei Ileana Vulpescu şi din Colecţia Jean-Philippe Guilbert

Am putea să le luăm pe toate la rând, dar cel mai probabil ne vom opri la cele mai dezirabile câteva: un apartament ori o casă proaspăt construite în centrul capitalei – iar aici se vehiculau, cel puţin înainte de criza economică actuală, preţuri, pentru cel mai scumpe penthouse-uri, între 3 şi 6 milioane de euro; apoi cea mai scumpă maşină produsă în România, probabil un model de Ford, care nu depăşeşte însă 20.000 de euro.

Pentru un ceas manufacturat în România în ediţie unică, spre exemplu de reputatul designer român de ceasuri Augustin, preţul de listă nu depăşeşte 10.000 de euro.Poate ar fi de menţionat sticla de vin Frontignan de Segarcea din 1930, provenind din vinoteca Domeniului Coroanei, domeniu viticol înfiinţat de Carol I în 1884 la Segarcea şi adjudecat la Artmark cu 15 mii de euro în 2011.

La ce ne-am mai putea gândi? Eventual la un sportiv performant, căci bursa cotaţiilor celor fruntaşi este nemilos de mare. Înţelegem că cel mai semnificativ transfer din ultimul deceniu, almijlocaşului naţionalei de fotbal, Nicuşor Stanciu către clubul Sparta, a costat 10 milioane de euro.

Ce părere aveţi însă de arta românească, domeniu ce ocupă în mai mică măsură clasamentele senzaţionaliste şi, cu siguranţă, în şi mai mică măsură, agenda politicilor publice, de încurajare ori finanţare a „producţiei locale”.

De remarcat că, dacă cea mai scumpă maşină produsă vreodată în lume este Bugatti La Voiture Noire, expusă anul trecut la Salonul Auto de la Geneva, la 11 milioane de euro, la acelaşi preţ şi doar în urma negocierii statul român a reuşit să reducă, de la un 20 de milioane, în condiţii speciale, preţul preempţiunii pentru Cuminţenia Pământului de Constantin Brâncuşi (pe care, din păcate, nu a mai şi achitat-o).

Iar o pictură contemporană realizată de băimăreanul Adrian Ghenie (născut în 1977), „Nickelodeon”, s-a adjudecat la casa Christie’s din Londra în 2016 cu 9 milioane de euro. Pentru ca anul acesta în februarie, tot la Londra, la Sotheby’s, acelaşi Adrian Ghenie să marcheze din nou o adjudecare senzaţională, de peste 5 milioane de euro, pentru lucrarea „The Arrival”.

Iată aşadar că cel mai valoros lucru produs în România nu intră tocmai în categoriile la care unii ne-am fi aşteptat – case, maşini, bijuterii, ceasurietc.- fiind depăşite de arta de patrimoniu, iar, uneori, chiar şi de arta contemporană.

Încă nu este şi vedeta trendurilor româneşti de investire, dar poate va deveni vedeta de mâine. Cu siguranţă însă, segmentul de piaţă de artă contemporană se află într-un trend ascendent, aşa cum o arată recentul Raport de piaţă de artă al Institutului de Management al Artei, lărgindu-se în medie anuală cu 4%, iar mulţi dintre artiştii care dau viaţă acestui segment – Adrian Ghenie, Mircea Cantor, Şerban Savu, Mircea Suciu, Gheorghe Fikl, ori mai clasicii Ştefan Câlţia, Constantin Piliuţă, Sabin Bălaşa, Corneliu Baba, Horia Bernea etc. sunt prezenţi cu lucrări remarcabile în actuala Licitaţie de Artă Postbelică şi Contemporană.

Arta contemporană ne dă curaj, prin panoul variatde abordări simbolice ale vieţii contemporane sau prin explorarea celor mai controversate teme politice sau fenomene de activism civic. Selecţia de lucrări puse în vânzare poate fi vizionată online pe artmark.ro, iar pe 19 mai pot fi licitate în regim online pe platforma Artmark Live.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *